Značení pneumatik
Všeobecné informácie
Ide o označenie pneumatík motorových vozidiel. Výrobcovia pneumatík pre osobné automobily, ľahké aj ťažké nákladné automobily musia špecifikovať spotrebu paliva, priľnavosť za mokra a klasifikáciu hluku produktov pomocou štítku alebo označenia od novembra 2012.
Tieto informácie musia byť tiež uvedené v technických propagačných materiáloch. Označenie pneumatík bude používať klasifikáciu od najlepšej (zelená kategória "A") po najhorší výkon (červená kategória "G" pri osobných automobiloch a "F" pri nákladných automobiloch).
Táto iniciatíva vychádza z návrhu Európskej komisie v roku 2008 a je súčasťou akčného plánu pre energetickú efektivitu, určenému na zlepšenie energetickej efektivity produktov, budov a služieb s cieľom znížiť spotrebu energie o 20 % do roku 2020.
(Zdroj: Európska komisia)
Valivý odpor je sila pôsobiaca proti smeru jazdy pri točení pneumatiky.
Dosiahnuť nízkych hodnôt valivého odporu je dôležité vzhľadom na to, že pneumatiky prispievajú k spotrebe paliva až 20% pri osobných automobiloch a až 35% pri automobiloch nákladných. Poďme si ukázať, ako to funguje: vďaka zaťaženiu vozidla je pneumatika v mieste kontaktu s vozovkou deformovaná a pohlcuje energiu vo forme tepla. Čím väčšia deformácia, tým vyšší valivý odpor a následne potom aj vyššia spotreba paliva a vyššie CO2 emisie.
Na označenie pneumatík podľa nariadenia EÚ je valivý odpor uvedený v hodnotení od A (najlepšie hodnotenie) po F pre priemyselné vozidlá a G pre osobné automobily (najhoršie hodnotenie). Rozdiel medzi jednotlivými stupňami znamená zníženie alebo zvýšenie spotreby paliva v rozmedzí od2.5% - 4.5% pre osobné automobily a od 5%-8% pre nákladné automobily. Pri osobnom automobile je možné zhruba vyjadriť ako 0.1l/100km.
Priľnavosti za mokra je jedným z najdôležitejších bezpečnostných vlastností pneumatiky.
Vynikajúca priľnavosť na mokrom povrchu znamená kratšiu brzdnú dráhu pri jazde za daždivého počasia.
Existujú aj iné dôležité parametre, ktoré sú dôležité pre bezpečnosť, ale priľnavosť bola vybraná ako najreprezentatívnejší prvok s cieľom porovnať rôzne typy pneumatík.
Pri osobnom automobile rozdiel medzi jednotlivými stupňami znamená zvýšenie alebo zníženie brzdnej dráhy o zhruba 3 a 6 metrov pri brzdení z 80km/h.
Hluk z dopravy
Je relevantným problémom ochrany životného prostredia a závisí od viacerých faktorov, ako napr.
-
Hustota dopravy
-
Typ vozidla
-
Štýl jazdy
-
Interakcia medzi pneumatikou a vozovkou
Hodnoty uvedené v označení nie sú interné hodnoty, ktoré že vodič vníma pri jazde, ale externé, ktoré prispievajú k akustickému znečisteniu.
Hodnoty sú vyjadrené v decibeloch (dB) a rozdelené do 3 kategórií:
1 čierna zvuková vlna = 3dB menej ako budúce prísnejšie európske limity.
2 čierne zvukové vlny = už v súlade s budúcimi európskymi limitmi.
3 černé zvukové vlny = v souladu se současnými evropskými limity.
Čím viac čiernych polí, tým je pneumatika hlučnejšia.